7 mýtů perfektně fungujícího eshopu

Český internet aktuálně poskytuje zázemí více než 35 tisícům eshopů. Nejvíce se na internetu prodává elektronika a oblečení, za rok 2013 se v českých eshopech protočilo 57,9 miliard korun a internetovým nákupům vládnou muži.

Zatímco internetoví velikáni jako Alza.cz, Mall.cz nebo CZC.cz rostou každým dnem, stále více eshopů začíná doplácet na drobné chyby, které ještě před několika lety jejich obrat nijak neohrožovaly. Doba se mění, internetoví uživatelé se už nespokojí jen tak s něčím a českým eshopařům nyní nezbývá nic jiného, než podrobit svůj byznys důkladné analýze a všechny chyby co nejrychleji napravit.

Pojďte spolu s Eshopmaniakem zbořit nejčastější mýty, ve které stále věří velká část českých eshopařů.

Mýtus první – Popisky produktů stejně nikdo nečte

Vy možná ne, ale vyhledávače ano. Internetové vyhledávače chtějí nabízet uživatelům co nejrelevantnější výsledky vyhledávání a pravidelně na váš eshop vysílají malé robotické potvůrky, které kontrolují kvalitu jeho obsahu. Pokud jste se tedy stále neseznámili s partičkou SEO kamarádů, právě nastal čas na výživné rande s klíčovými slovy, produktovým copywritingemlinkbuildingem.

To ale není vše. Kromě SEO je tu mnohem důležitější článek, na kterém celý váš byznys stojí – návštěvník eshopu. Až 20 % nákupů selhává kvůli nedostatečným informacím. Uživatelům už dávno nestačí strohá technická specifikace a cena. Dostaňte je proto do kolen delikátním obsahem, naservírujte jim všechny důležité informace na jednom místě a ještě je popíchněte neodolatelnou výzvou k akci.

Základní technické parametry produktu jsme okořenili líbivým textem, ukryli do něho klíčová slova a prolinkovali ho s dalšími produkty z nabídky eshopu Základní technické parametry produktu jsme okořenili líbivým textem, ukryli do něho klíčová slova a prolinkovali ho s dalšími produkty z nabídky eshopu.

Důkazem, že vaše texty v eshopu opravdu někdo čte, může být úplně jednoduchá metrika – doba, kterou uživatel na dané stránce stráví. V případě Airnaturel.cz je průměrná doba strávená na stránce s detailem produktu kolem 1,5 minuty, což je tak akorát na pročtení všech informací a prohlédnutí obrázků.

Google Analytics neumí filtrovat čistě produktové stránky, proto činí průměrná doba na stránce 58 sekund. Když se ale zaměříme na produktové stránky, vidíme, že zde návštěvník stráví o půl minuty déle. Google Analytics neumí filtrovat čistě produktové stránky, proto činí průměrná doba na stránce 58 sekund. Když se ale zaměříme na produktové stránky, vidíme, že zde návštěvník stráví o půl minuty déle.

Mýtus druhý – K akční nabídce si zákazník vždycky najde cestu

Nabízíte ke každému nákupu dopravu zdarma, povánoční slevy u vás skáčou nad 75 % a ještě ke každému balíčku přidáte milý dárek? A opravdu si myslíte, že se na to někdo chytí, když o tom informujete skrze umolousaný banner schovaný vespodu stránky?  

Schválně, posaďte k počítači svou babičku a uvidíte, jestli si akční nabídky všimne. Mít skvělé konkurenční výhody je jedna věc, jak správně je ale umíte komunikovat věc druhá. Pokud zrovna nemůžete svůj eshop podrobit uživatelskému testování, inspirujte se u jiných úspěšných eshopů a uvidíte, že cesta k akční nabídce rozhodně nevede přes patičku. Zapojte selský rozum, cit pro estetično, pár dobře zvolených online marketingových nástrojů a objednávky se vám pohrnou.

Jedničky českých eshopů sází na nepřehlédnutelné bannery v pohyblivých sliderech. Nechybí konkrétní fotografie produktu, jasné sdělení akční nabídky a výzva k akci Jedničky českých eshopů sází na nepřehlédnutelné bannery v pohyblivých sliderech. Nechybí konkrétní fotografie produktu, jasné sdělení akční nabídky a výzva k akci.

Mýtus třetí – Jedno tlačítko ještě žádný nákup nezabilo

Všechno jde jak po másle, uživatel si pečlivě přečetl produktové texty, prohlédl si obrázky, video, chce si zboží objednat a … Nákupní tlačítko nikde. Sjede tedy po stránce níž, zpět nahoru, pak zase dolu a teprve poté si všimne malého nenápadného tlačítka „Objednat“. Kolik návštěvníků před ním ho nenašlo vůbec?

Tlačítka „Přidat do košíku“, „Koupit“, „Pokračovat v nákupu“ a „Objednat“ by měla být na stránce co nejvýraznější, ideálně vybarvená jednou barvou a na uživatele by měla skákat ze všech směrů. 29 % českých eshopů před svými zákazníky nákupní tlačítka schovává. A přichází o kšefty. Nenuťte proto uživatele při nákupu přemýšlet, nebo si ho velice rychle rozmyslí. Pokud si nejste jisti uživatelskou přívětivostí stránky, nechte si zpracovat profesionální analýzu nebo chtějte přímo uživatelské testování a pak vytahejte svého grafika za uši a napravte to.

Tlačítko „Koupit“ pobízí k nákupu nejen v detailech produktů, ale i ve výpisech produktů v jednotlivých kategoriích. Umožňuje tzv. rychlý nákup, který je spojen především s rychloobrátkovým zbožím a levnějšími produkty. Tlačítko „Koupit“ pobízí k nákupu nejen v detailech produktů, ale i ve výpisech produktů v jednotlivých kategoriích. Umožňuje tzv. rychlý nákup, který je spojen především s rychloobrátkovým zbožím a levnějšími produkty.

Mýtus čtvrtý – Vzhled přeci vůbec není důležitý

Ať se vám to líbí nebo ne, lidé mají rádi krásné věci a rádi je i nakupují. Až 92 % procent zákazníků přiznává, že je pro ně vzhled eshopu a samotných produktů nejdůležitějším faktorem při rozhodování o nákupu. V běžném obchodě mají možnost si zboží v klidu prohlédnout a osahat, v eshopu přímý kontakt nahrazují produktové fotky či videa.

Zákazník je tvor velmi náročný a už dávno se nespokojí s rozmazanými fotkami pořízenými kapesním foťákem. Pozvěte si proto na pomoc profesionálního fotografa, nabídněte zákazníkům různé pohledy, alternativní obrázky a pak už jen počítejte, o kolik vám stoupne prodej. Pokud k fotkám připojíte i hezké video, zabodujete u dalších 31 % zákazníků, kteří by u vás jinak nenakoupili.

Profesionální produktové fotografie, různé pohledy a zobrazení produktu v reálném prostředí dokážou zvednout prodej až o 58 % Profesionální produktové fotografie, různé pohledy a zobrazení produktu v reálném prostředí dokážou zvednout prodej až o 58 %.

Mýtus pátý – Čím víc kategorií, tím víc eshop

Správně fungující eshop by měl zákazníkům umožnit snadný a příjemný nákup bez zbytečného hledání. Čím více kategorií do eshopu nasázíte, tím vyšší bude riziko, že se vám v eshopu zákazníci poztrácí. A není pro ně nic jednoduššího než jedním kliknutím přejít ke konkurenci. Pokud se tedy pouštíte do svého prvního eshopu, najděte si pár hodin volna, sepište si všechny produkty hezky pod sebe a navrhněte jim jasné a přehledné rozřazení do kategorií.

Produkty Airnaturel jsme rozřadili do čtyř základních kategorií. Produkty Airnaturel jsme rozřadili do čtyř základních kategorií.

Při vytváření kategorií myslete také na správnou navigaci eshopu. Dejte si práci s úpravou URL adres na kratší a zapamatovatelnější formu, zapojte kvalitní filtrování produktů a v případě velkých eshopů nezapomeňte na drobečkovou navigaci. Dobrý návrh informační architektury eshopu je mimo jiné předpokladem pro úspěšný výkonnostní marketing (PPC, SEO nebo e-mailing), neberte ho proto na lehkou váhu.

Airnaturel.cz nabízí užší segment produktů, proto jsme zvolili přehledné horizontální menu. Produkty v jednotlivých kategoriích je možné filtrovat podle ceny, značky a dostupnosti. Větší eshopy mají zpravidla menu v levém sloupci, které umožňuje zobrazení podkategorií a snadnější orientaci. Airnaturel.cz nabízí užší segment produktů, proto jsme zvolili přehledné horizontální menu. Produkty v jednotlivých kategoriích je možné filtrovat podle ceny, značky a dostupnosti. Větší eshopy mají zpravidla menu v levém sloupci, které umožňuje zobrazení podkategorií a snadnější orientaci.

Mýtus šestý – Košík je jen formalita, stejně je už máme v hrsti

Skryté poplatky, nezapočítané DPH v celkové hodnotě nákupu, nezdravé ceny za dopravu nebo nemožnost zaplatit on-line. Že se poznáváte? Zatočte s tím! Až 67 % zákazníků vám kvůli těmto nemilým překvapením z košíku utíká a pokud nezměníte strategii, utíkat budou i nadále. Inspirovat se můžete třeba v našem článku, kde jsme dali dohromady několik tipů, které udrží vaše zákazníky v eshopu až do úspěšné objednávky.

Český národ si oblíbil on-line nakupování zejména kvůli úspoře času. Lidé se nechtějí zdržovat zdlouhavou registrací, vypisováním zbytečných údajů a nikdy nekončícími válkami s nepřehlednými formuláři, které vyžadují údaje v přesném formátu. Za dopravu by Češi nejraději platili max. 50 Kč, v eshopu nechtějí trávit víc jak 5 minut a pokud se do vašeho eshopu vrací, chtějí možnost rychlého přihlášení.

Jasně, stručně, srozumitelně. Nákupní košík má v případě eshopu Airnaturel.cz svou vlastní stránku, netahá ze zákazníků zbytečné informace, těm stávajícím umožňuje rychlé přihlášení a celý nákup zakončuje výrazným tlačítkem „Objednat“. Jasně, stručně, srozumitelně. Nákupní košík má v případě eshopu Airnaturel.cz svou vlastní stránku, netahá ze zákazníků zbytečné informace, těm stávajícím umožňuje rychlé přihlášení a celý nákup zakončuje výrazným tlačítkem „Objednat“.

Co ještě vede uživatele ke zběsilému útěku z košíku?

  • Nepřehlednost košíku, zbytečné opakování údajů a rozdělení košíku do více podstránek.
  • Smazání všech poctivě vyplněných údajů při úpravě předchozího kroku v procesu objednávky.
  • Povinná a zdlouhavá registrace pro nové i vracející se zákazníky.

Mýtus sedmý – Dobírka je sázka na jistotu

Přestože dobírka a další služby České pošty patří mezi dlouholeté stálice českých eshopů, stále více roste oblíbenost on-line platební metod, jako je standardní či expresní bankovní převod, platba kartou nebo elektronická složenka. Pro zákazníka elektronická platba znamená levnější cenu dopravy bez doběrečného a vy se nemusíte bát zbytečných ztrát z důvodu nevyzvednutí balíku na poště, zboží máte zaplacené ještě před jeho odesláním.

Pokud chcete být proti konkurenci o další krok napřed, popřemýšlejte o využití některé ze sítí výdejních míst, jako je Zásilkovna.cz nebo Uloženka.cz. Zákazníkům díky této službě umožníte osobní vyzvednutí balíčku za velmi malý poplatek nebo možnost překontrolovat si zboží před zaplacením.

Malá rada na závěr

Pevně věříme, že vás tipy na zlepšení uživatelského prostředí eshopu inspirovaly. Pokud si přeci jen nejste jistí, které mezírky vašeho eshopu vám odvádějí zákazníky, sedněte si nad statistiky z Google Analytics, vyzkoušejte A/B testování nebo se obraťte na profíky a nechte si vypracovat zevrubnou analýzu uživatelského prostředí eshopu. Uvidíte, že každá změna podložená skutečnými výsledky stoprocentně povede k lepšímu. Přejeme hodně štěstí!


Většinu čísel jsme čerpali ze statistik projektu Český košík roku a z infografiky pocházející z dílny týmu Vouchercloud.

SPOLEHLIVÝ ESHOP JE VAŠÍM NEJLEPŠÍM OBCHODNÍKEM
Děláme jednoduché eshopy a neděláme z toho vědu. Vašim zákazníkům se v nich bude dobře nakupovat a vám se budou snadno spravovat. Objevte eshop již od 14 990 Kč!



Zprávy ze světa e-commerce přímo do e-mailu

Zprávy ze světa e-commerce přímo do e-mailu

490 520 015 každý pracovní den 8.00–16.30

© 2016, ESHOPMANIAC je společný projekt Comgate, a.s., a eBRÁNA, s.r.o.

Nahoru ↑