Paragrafy v malíku aneb Zmákněte eshopáckou legislativu

Ve třetím kvartálu roku 2014 rozdala Česká obchodní inspekce eshopistům pokuty v celkové hodnotě 1,26 miliony korun. Nejčastěji se jí nelíbily nekalé obchodní praktiky podnikatelů, chybějící informace v eshopu, neúplný reklamační řád nebo obchodní podmínky. Jak je na tom váš eshop?

Neriskujte pokuty, řekněte zákazníkům vše

První podmínkou k řádnému uzavření kupní smlouvy je splnění tzv. informační povinnosti, kterou na začátku roku 2014 zavedl nový občanský zákoník (Zákon č.89/2012). Mimo jiné je podle něj nutné uvádět:

  • přesný název obchodní firmy či jméno, příjmení a identifikační číslo dodavatele,
  • sídlo právnické osoby či bydliště v případě fyzické osoby,
  • kontaktní údaje včetně adresy pro doručování, elektronické adresy a telefonního čísla,
  • údaje o zápisu v obchodním rejstříku včetně spisové značky nebo údaje o zápisu do jiné evidence,
  • údaje o příslušném kontrolním orgánu,
  • název a charakteristiku zboží a služeb včetně jejich přesné ceny,
  • náklady na dopravu a způsoby platby, dodání či plnění,
  • poučení o právu k odstoupení od kupní smlouvy,
  • dobu, po kterou zůstává nabídka a cena platná.

Tyto údaje obchodníci nejčastěji uvádějí v obchodních podmínkách, které si můžete jednoduše poskládat podle šablony.

Ani korunu navíc

Pokud u svého zboží uvádíte cenovky bez započteného DPH či dalších poplatků, které jste si zvykli započítávat až v dalším kroku nákupu, porušujete zákon a nahráváte tak svým zákazníkům, kteří nyní nemají povinnost žádné další poplatky doplatit.

Chraňte osobní údaje vlastním tělem

Kromě občanského zákoníku do hry vstupuje také Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, který upravuje podmínky uchování a spravování údajů zákazníků. Bez souhlasu zákazníků nemáte právo na shromažďování údajů, ať už jsou vaše sny o budování databáze kontaktů jakékoli.

Nezapomeňte proto:

  • získat souhlas ke zpracování a uchování údajů,
  • připojit možnost tento souhlas kdykoli odvolat,
  • přidat identifikační údaje obchodníka,
  • uvést účel a rozsah využití těchto údajů (př. ke kontaktování při doručení balíčku apod.),
  • zaregistrovat se jako správce osobních údajů na Úřadu na ochranu osobních údajů.

INTERNETOVÝ MARKETING

Řekněte o vašem byznysu světu. Rozběhněte internetový marketing. Každá koruna investovaná do internetového marketingu se vám několiknásobně vrátí. Ukážeme vám, jak!

Dvouletá záruka bez kompromisů

Kromě obchodních podmínek musí eshop obsahovat také reklamační řád. Ten upravuje zejména délku záruky zboží, která je stanovena zákonem na 24 měsíců od okamžiku převzetí zásilky, dále záruční podmínky a způsob vyřízení reklamace.

S vytvořením reklamačního řádu by vám nejlépe poradil váš právník, v každém případě by však měl definovat:

  • jak reklamaci oznámit,
  • kam reklamované zboží zaslat,
  • za jakých podmínek není reklamace možná,
  • jak bude zákazník informován o vyřízení reklamace.

Vrácení zboží do 14 dnů nebo do roka?

Pokud jste dříve v obchodních podmínkách neměli uvedeno, že zákazník může zakoupené zboží do 14 dnů vrátit, prodlužovala se automaticky tato doba na tři měsíce. Nyní je to celých 379 dní – rok a 2 týdny k tomu. Zboží však musí být nepoužívané, nikoli nepoužité – zákazník má právo si zboží vyzkoušet.

Odstoupení od smlouvy a následné vrácení zboží je zákazníkům povoleno bez jakékoli sankce, zákazník však je povinen zakoupené zboží vrátit nejpozději do 14 dnů. Za stejnou dobu pak musíte vy, jakožto prodejce, vrátit zákazníkovi peníze včetně nákladů na dopravu.

Konec nevyžádané pošty

Poslední bod bude zajímat ty z vás, kteří nenechávají nic náhodě a k podpoře prodeje využívají on-line marketing v podobě newsletteru. Zasílání obchodního sdělení upravuje tzv. antispamový zákon (Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti).

Podle něho lze považovat za spam (protizákonný direct mail) každé sdělení, které neobsahuje:

  • zřetelné prohlášení, že se jedná o obchodní sdělení,
  • identifikační údaje odesílatele,
  • zmínku o možnosti odběru obchodního sdělení včetně funkčního odkazu na stránku, kde je možné odběr skutečně odhlásit.

SPOLEHLIVÝ ESHOP JE VAŠÍM NEJLEPŠÍM OBCHODNÍKEM
Děláme jednoduché eshopy a neděláme z toho vědu. Vašim zákazníkům se v nich bude dobře nakupovat a vám se budou snadno spravovat. Objevte eshop již od 14 990 Kč!



Zprávy ze světa e-commerce přímo do e-mailu

Zprávy ze světa e-commerce přímo do e-mailu

490 520 015 každý pracovní den 8.00–16.30

© 2016, ESHOPMANIAC je společný projekt Comgate, a.s., a eBRÁNA, s.r.o.

Nahoru ↑